יום שני, 9 במאי 2011

תפקיד הסנטר במערכת קולנוע ביתי


רמקול הסנטר נקרא כך היות ומעבר להימצאותו פיזית במרכז ומול המאזין הצופה בסרט, ואשר הינו הרמקול הדומיננטי ביותר בקולנוע ביתי ובסאונד רב ערוצי בכלל.


כאשר יש זוג רמקולים הפועלים בו זמנית ומעבירים את אותו הסאונד ואנו נימצא ביניהם,
יישמע לנו כאילו הוא בוקע מהמרכז הנמצא בניהם ולא מכל אחד לחוד, ערוץ הסנטר בא למנף ולהדגיש את האפקט הזה בסרטים.

במערכות רב ערוציות אשר לרוב קיימות בתחום הקולנוע ביתי ערוץ הסנטר ממלא את התפקיד החשוב ביותר
למעשה בתחום הסאונד בקולנוע אנו כבר מזמן נמצאים טכנולוגית בשלב ה"תלת מימד" {3D}


במערכות קולנוע כיום הסרט מוקלט במס' ערוצים אשר כל ערוץ אחראי להעביר לנו את הסאונד של אותו האזור בו הוא נמצא וכפי שגם הוקלט ונערך ביצירת הסרט
מה שאומר שכל רמקול פעיל בזמן ובמצב מסוים בהתאם לסצנה.

מערכת קולנוע ביתית באה לשים את הצופה מבחינת הסאונד במרכז הסרט והוא חווה אותו כאילו הוא ממש בתוכו והדברים קוראים סביבו ומולו.
עקב כך רמקול הסנטר הוא המרכז ההתרחשות היות ולעומת שאר הערוצים הוא פעיל כל הזמן ומעביר הכל בין אם בעוצמה מלאה ובין אם בהשלמת התרחשות ואווירה.

הסנטר במערכת קולנוע מעביר לנו בייחוד את כל הדיאלוגים והדיבור
בנוסף על כך רמקול הסנטר משדר תמיד במלואה את ההתרחשות החזיתית הקוראת בסרט
להיכן שהבמאי מפנה את המצלמה שם הסנטר פועל במלא יכולתו בשילוב עם התמונה והמראות המשתקפים על המסך.
במצב של קולנוע ביתי שאר הערוצים עובדים בהתאם להתרחשות הסביבתית
בכל סרט מתח ובייחוד באקשן למרות שיש התרחשות ברקע שים לב כי כל הדיבור וההתרחשות החזיתית נמצאת ומגיעה מהסנטר בעיקר ונשארת שם כאשר שאר הרמקולים נותנים את האווירה והרקע ולכן הם יהיו בעוצמה נמוכה לעומת זה הפעיל בעקבות האפקט המקיע מכיוונו.


במצבים של אפקטים כאשר יש התרחשות המגיעה מכל כיוון אחר ולא מהחזית,
הרמקולים הממוקמים באותו האזור הם הפעילים עד לאשר ההתרחשות עוברת להיות חזיתית

במעבר הזה הסנטר יישאר פעיל עד למצב שהוא מוגבר מאוד כאשר ההתרחשות מגיעה אליו
לעומת רמקולים אחרים שכאשר ההתרחשות אינה נמצאת בסביבתם הם אינם פעילים.

עקב כך יוצא שכל הזמן הסנטר פעיל וההבדל היחיד הוא בעוצמת הפעילות ולא בזמנים שלה.

בגלל היות הסנטר הרמקול הפעיל ביותר במצב סרט יש לו חשיבות גבוהה יותר מכל אחד אחר
והוא מחויב להיות מותאם לשאר חלקי המערכת ובייחוד לשאר הרמקולים של המערכת קולנוע

היות ובמידה והוא אינו מסוגל להתעלות על השאר מבחינת עוצמות, דינאמיות וגודל צליל, הסאונד לא יתאים למראה ולהתרחשות של הסרט.



בנוסף מחויב הסנטר להיות בעל אותו הגוון סאונד, צלילות ופתיחות של הרמקולים הקדמיים
היות ואילו משלימים אותו ופותחים ומגדילים את במת הסאונד בסצנה גדולה.

בתמונות מופיע רמקול סנטר "Polaris" של חברת Wilson Audio הנחשב לבין הגדולים והיקרים בעולם
בסנטר משולבים 5 אלמנטים ומשקלו 133 ק"ג, ומחירו בחו"ל... $ 27,950